top of page

warmlight, 2018/19

 

Lichtinstallation, LED Lampen, Fichtenholz, Fotografie auf Stoff. Projekt Hafenweg 22, Münster

 

“In ihrem Environment „warmlight“ inszeniert Yoana Tuzharova das Unwahrscheinlichste als Normalfall: Ein Plattenbausample aus ihrer Bulgarischen Heimatstadt Russe fällt uns wie ein Meteorit der Globalisierung hier am Münsterschen Hafen direkt vor die Füße. Die bipolaren Kräfte, die das besondere Momentum dieser Arbeit ausmachen, wurzeln bereits im Bild des Plattenbaus selbst. Wie wenige andere Wohnformen eignet sich diese sowohl für utopische, als auch dystopische Projektionen auf sie. Als demokratisches Modulsystem steckt in der Platte das Angebot bezahlbaren Wohnens für alle. Gleichermaßen kann diese Vorstellung des guten Lebens in ein Bild kippen, das an Verelendung, Anonymität und Ghettoisierung denken lässt.

Allein die Materialidentität des Betons changiert zwischen dem angesagten Look stylisher Concept Stores, Büros und Townhouses und dem Grundstoff aus dem die Bauteile eines Plattenbaus gegossen werden.

Die Aspekte „Licht“ und „Wohnen“ als Grundbedingungen des Lebens bestimmen die Ikonographie dieses Eingriffs. Gerade die Vorstellung vom Wohnen als verortet sei
n in der Welt, unterliegt in den letzten Jahren kontinuierlichen Verschiebungen. Einfluss darauf haben unter anderem die internationalen Migrationsströme und auch das unterspült werden der physischen Existenz durch die digitale.

Im Zitieren der Materialien ihrer direkten Umgebung – Beton, Glas, Licht – wird die Intervention zur embedded sculpture und assimiliert sich mit dieser Umwelt, nur um dadurch noch stärker ihre kraftvolle Differenz wirksam werden zu lassen. Die Platte steht senkrecht vor horizontaler Architektur, sie inszeniert Wohnen, wo sonst gearbeitet wird. Die Spiegelung der einzelnen Etagenmodule um den Mittelbalkon herum, weist sie als Erfindung aus. Die Lampen in den angedeuteten Wohnungen aber sind echt. Wohnen und Arbeit, Zitiertes und Echtes, Mimesis und Abstraktion: Die Arbeit verschnürt eine Reihe von formalen Gegensatzpaaren, die sich wechselseitig steigern, ja radikalisieren zu einem Bild voll stiller Kraft.”

Jens Bülskämper, Ausschnitt aus dem Katalogtext warmlight anlässlich der Ausstellung warmlight, Projekt Hafenweg 22, Münster

 

 

In her installation "warmlight," Yoana Tuzharova stages the unlikely as commonplace: a panel building sample from her hometown Russe in Bulgaria emerges as an architectural displacement in front of passersby at Münster's Hafenweg 22. The bipolar forces shaping the momentum of this work are rooted in the image of the panel building itself. Few other housing forms lend themselves to both utopian and dystopian projections as effectively. This democratic modular system offers affordable housing for all but can also evoke images of impoverishment, anonymity, and ghettoization. Knowing it is concrete: the material identity fluctuates between the trendy look of stylish concept stores, offices, and townhouses and the raw material used to cast the components of a panel building.

The aspects of "light" and "living" as fundamental conditions of life determine the iconography of this intervention. The idea of living as a sense of place in the world undergoes continuous shifts, influenced by factors such as global migration and the undermining of physical existence by the digital realm. The constant chatting, communicating, and informing on smartphones while navigating the city divert attention from the immediate environment. The balancing act between the digital and physical worlds leads to a peculiar absence of awareness in public spaces. All of this unfolds against the backdrop of offices intricately involved in these processes. Data streams circulate the server world, and unprecedented professional and private travel activities contribute to these global movements.

By quoting the materials of their immediate surroundings—concrete, glass, light—the intervention becomes an embedded sculpture, assimilating with the environment to make its powerful difference even more pronounced. The panel stands vertically against horizontal architecture, staging living where work is typically done. The reflection of individual floor modules around the central balcony exposes them as inventions. The lamps in the suggested apartments, however, are real. Living and working, quoted and real, mimesis and abstraction: the work intertwines a series of formal dichotomies that mutually escalate, even radicalize, into an image full of silent force.

As dusk falls, the panel building becomes more distinct from its surroundings, until it illuminates the night as a monument of the absent. In its socio-cultural difference from the architectural status quo of the harbor, the work arouses historical consciousness and triggers a diffuse sense of loss. The phantom pain it evokes becomes a memento mori for remembering itself.

The art, as showcased in Yoana Tuzharova's work, is a visual Esperanto that unfolds its impact without any prerequisites. It recommends itself particularly for urban spaces, as genuine street art—not as decorative gentrification folklore, but as public art for everyone.

Part of its efficacy also stems from activating genuinely artistic potentials that, beyond its thematic focus, fundamentally point to the possibilities of art. It demonstrates that the vocabulary of site specificity, the penetration of artistic interventions into non-linguistic, foundational force fields, is not merely well-intentioned discourse embellishment. No, a sculpture can deeply move us, and it's not easy to pinpoint why.

 

bottom of page